Najlepsza oferta sportowych SUV-ów: F-Pace, E-PACE, I-PACE

Jaguar od zawsze słynie ze sportowego charakteru swoich samochodów. Teraz na czasie są SUV-y. Czy da się w takim nadwoziu zamknąć najlepsze geny marki? Trio z Wielkiej Brytanii na każdym kroku przekonuje, że jak najbardziej.

Jaguar ma w swojej ofercie trzy SUV-y. I już ten najmniejszy ostrzy sobie pazury na konkurencję, kierowcę czaruje właściwościami jezdnymi, a przechodniów wyrazistym designem.

Zwarta, pełna obłości i jednocześnie ostrych linii karoseria Jaguara ma 439,5 centymetra długości, 198,4 szerokości i 165 wysokości. Takie parametry wpisują Jaguara E-PACE to segmentu szeroko pojętych kompaktowych SUV-ów, na punkcie których kierowcy w całej Europie oszaleli. E-PACE do tego szalenie popularnego segmentu wnosi najlepsze geny marki - sportowe prowadzenie oraz brytyjski styl. I co ważne, nie robi tego kosztem walorów praktycznych.

Jaguar E-PACEJaguar E-PACE fot. Jaguar

Mały Jaguar ma bardzo dużo do zaoferowania

Rozstaw osi na poziomie 2,68 cm sprawia, że na tylnej kanapie wygodnie usiądą wysocy pasażerowie, a bagażnik, który w spalinowych wersjach ma prawie 500 l - że spakują się nawet w dłuższą podróż. Dla kierowców, którzy wybierają takie SUV-y, to bardzo ważne. Kompaktowe wymiary oznaczają wygodną jazdę po mieście. Wąskie uliczki i ciasne parkingi nie są dla E-PACE'a żadnym wyzwaniem. Jednocześnie poradzi sobie znakomicie także poza miejską dżunglą.

Na to wskazuje także bardzo szeroka oferta silnikowa. Jej trzon stanowią silniki benzynowe o mocy od 160 do aż 300 KM, ale klienci wciąż mogą wybrać silnik Diesla o mocy 163 lub 204 KM. Dla kogoś, kto regularnie pokonuje dłuższe trasy trudno o lepszy wybór. Gwoździem programu jest jednak nowoczesna hybryda typu plug-in. Oferuje znakomite osiągi (309 KM i 6,5 s do setki), a przy tym możliwość przejechanie 55 km na samym prądzie (pomiar wg WLTP). To oznacza, że podczas codziennej jazdy większość kierowców w ogóle nie musi korzystać z silnika spalinowego, jadąc w ciszy i bez zużywania benzyny.

Jaguar E-PACEJaguar E-PACE fot. Jaguar

Jaguar F-PACE. Większy brat i okręt flagowy

Jaguar F-Pace to flagowy SUV w gamie brytyjskiego producenta. Ma 4,7 metra długości i ponad 2 metry szerokości, a jego prześwit to ponad 21 centymetrów. Mimo gabarytów i masywnej sylwetki nadwozie zachowało w sumie sporo drapieżnego charakteru i brytyjskiej elegancji.

Pod maską Jaguara F-Pace może pracować nawet ponad 500-konny silnik benzynowy, co w dzisiejszych czasach jest rzadkością. Co więcej, to potężna jednostka V8 o pojemności 5.0 l, mocy 550 KM i 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Wersja SVR to prawdziwie sportowa propozycja w starym, dobrym stylu. Jaguar F-Pace przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,0 s i może się rozpędzić do 286 km/h.

Jaguar F-PaceJaguar F-Pace fot. Jaguar

Jaguar F-Pace ma także wersję dla kierowców, którzy chcą po mieście jeździć na prądzie, ale nie rezygnować z osiągów ani zalet jednostki spalinowej w dłuższej trasie. To ładowana z gniazdka hybryda (PHEV), która w trybie czysto elektrycznym potrafi przejechać do 59 km, a jej średnie zużycie paliwa to 2,4 l/100 km. SUV z wtyczką również nie zapomina o sportowym DNA Jaguara. Silniki w sumie potrafią dostarczyć kierowcy aż 404 KM i rozpędzić auto do 100 km/h w 5,3 s.

Do tego dochodzą też inne propozycje. Dwie benzyny: 2.0 i4 250 KM i 3.0 i6 400 KM oraz dwa diesle: 2.0 D i4 204 KM i 3.0 D i6. I niezależnie od wersji F-PACE zaskoczy kierowcę znakomitym prowadzeniem.

Jaguar F-Pace PHEVJaguar F-Pace PHEV fot. Jaguar

Każdy Jaguar ma sprężyste zawieszenie i bardzo precyzyjny układ kierowniczy. Mimo masywnej sylwetki i dużego prześwitu dobrze czuje się w zakrętach, w których nie przechyla się jak inne auta tego typu. Przeniesienie napędu dla wszystkich silników realizuje szybka 8-biegowa przekładnia automatyczna. Dostępny jest także system wyboru trybów jazdy. JaguarDrive Control zmienia biegi w trybie Dynamic szybciej, natomiast w trybie Eco wcześniej zmienia biegi na wyższe. Tryb Rain, Ice, Snow łagodniej dysponuje przyrostem mocy w warunkach słabej przyczepności.

Z kolei napęd wszystkich kół Jaguar All-Wheel Drive z Inteligentną Dynamiką Napędu potrafi prognozować rozwój sytuacji. To przyda się nie tylko poza asfaltowymi drogami, ale też w trudnych, zdradliwych warunkach – kierowca ma zawsze pewność prowadzenia.

Jaguar F-PaceJaguar F-Pace fot. Jaguar

Jaguar I-Pace, czyli SUV z przyszłości

Jaguar I-Pace to model symboliczny i ważny nie tylko dla samego Jaguara, ale też dla całego rynku. Tak naprawdę to pierwszy samochód elektryczny nowej generacji, który powstał i wszedł do regularnej sprzedaży w Europie. I-Pace w 2019 roku wygrał najbardziej prestiżowy europejski konkurs Car of the Year.

To w pełni elektryczny SUV z dwoma silnikami (każdy z nich odpowiada za napęd jednej osi) o łącznej mocy 400 KM i maksymalnym momencie obrotowym równym 696 Nm. I-Pace osiąga pierwsze 100 km/h po upływie 4,8 s. Elektryczny Jaguar na jednym ładowaniu może przejechać 470 km.

Jaguar I-PaceJaguar I-Pace fot. Jaguar

Jaguar zawsze wyróżniał się na rynku brytyjskim stylem i sportowym DNA. Potężna moc i przyspieszenie poniżej pięciu sekund imponują, ale jeszcze ważniejsze jest, jak samochód potrafi z tego skorzystać. A I-Pace już po pierwszych kilku zakrętach udowadnia, że choć nie płynie w nim benzyna, to ma w sobie pod dostatkiem szlachetnej krwi przodków. 

To świetnie jeżdżący, angażujący i sprawiający mnóstwo frajdy z jazdy samochód. Po prostu. Nie tylko w kategorii "elektryczny SUV". Przyspieszenie wbija w fotel, duży rozstaw osi (prawie 3 m!) stabilizuje auto w zakrętach, sprytnie rozłożone akumulatory sprawiają, że środek ciężkości jest bardzo nisko, a I-Pace trzyma się drogi jak przyklejony. Z kolei pneumatyczne zawieszenie jest na tyle uniwersalne, że poradzi sobie i podczas zabawy na torze, i jazdy po wertepach. W mieście kierowca szybko pokocha jazdę z hamowaniem rekuperacyjnym w najwyższym ustawieniu, dzięki czemu praktycznie w ogóle nie trzeba dotykać hamulca. 

Jaguarowi udało się połączyć komfort jazdy ze sportowym charakterem. W samochodach z wtyczką to wciąż rzadkość. 

Przy okazji zasięg na poziomie 470 km wg WLTP w praktyce oznacza, że kierowca w ogóle nie musi się nim przejmować. Jazda Jaguarem wcale nie przypomina skróconego kursu logistyki, w którym wszystko musimy planować pod kątem ładowania. Podczas codziennej jazdy, nawet w skrajnie trudnych warunkach (mróz i wiatr), kilometrów zawsze mamy pod dostatkiem. 

Jaguar I-PaceJaguar I-Pace fot. Jaguar

Z tak zróżnicowaną i szeroką ofertą SUV-ów Jaguar może być spokojny o swoją przyszłość. Brytyjska marka znakomicie wyczuwa rynkowe trendy i ma asa w rękawie. W modnym, podniesionym nadwoziu udało jej się zamknąć sportowe geny.