PHEV - czyli napęd idealny. Samochód do jazdy po mieście i na weekendowe wypady

Hybryda ładowana z gniazdka w oczach zmotoryzowanych staje się powoli idealnym autem na co dzień. Technologia ta wpływa na poprawę ekologii, perfekcyjnie sprawdza się na krótkich dystansach i umożliwia wjechanie do stref czystego transportu. Pokonanie kilkuset kilometrów w weekend, bez zawracania sobie głowy ładowaniem, to kolejna nieoceniona zaleta.

Technologia PHEV to przemyślana optymalizacja. Połączenie silnika spalinowego z co najmniej jednym silnikiem elektrycznym oznacza wysoki poziom wydajności. Dlatego mówi się, że hybrydy plug-in to auta najlepiej wpisujące się w rozbudowane scenariusze użytkowania. Perfekcyjnie spisują się w mieście i rewelacyjnie radzą sobie poza aglomeracjami. Pojazdy z takim napędem wyróżnia dobra dynamika, a to podczas jazdy w trasie przekłada się na bezpieczne i komfortowe połykanie kilometrów.

Podstawowym wyróżnikiem hybryd plug-in jest zdolność przemieszczania się bez emisji spalin na dystansie kilkudziesięciu kilometrów. Przydatną opcją jest też ładowanie baterii podczas jazdy, tak by użytkownik zawsze był gotowy na wjazd do strefy, gdzie praca silnika spalinowego jest zakazana. W takich obszarach PHEV potrafi przemykać ulicami w ciszy i bez emisji. W Polsce pierwsze tego rodzaju strefy w miastach metropoliach, takich jak Warszawa czy Kraków, pojawią się już w 2023 roku.

Jaguar F-Pace PHEVJaguar F-Pace PHEV fot. Jaguar

Regularne ładowanie

Dlaczego PHEV to napęd idealny? Po pierwsze średnio emituje znacznie mniej zanieczyszczeń, niż auta wyposażone wyłącznie w benzynowe lub wysokoprężne silniki. Po drugie średnio zużywa mniej paliwa w stosunku do samochodów z konwencjonalnymi napędami. Po trzecie umożliwia podróżowanie w ciszy, kiedy wykorzystywany jest wyłącznie napęd elektryczny. Wszystko to spina się w optymalną całość, o ile bezwzględnie pamięta się o ładowaniu baterii.

Odkrycie walorów hybryd z wtyczką nie jest trudne – wystarczy jedynie zrozumieć sposób, w jaki działają i stosować na co dzień powtarzalny schemat. Zasada użytkowania jest prosta: kabel ładujący baterię należy regularnie wpinać do gniazdka w celu pobierania energii nie tylko nocą, ale przy każdej możliwej okazji. Przy korzystaniu z domowego gniazdka czas uzupełnienia poziomu energii wynosi od kilku do kilkunastu godzin, w zależności od wielkości zastosowanej baterii. Proces ten zdecydowanie usprawnia używanie ładowarek typu „wall-box" wykorzystujących prąd zmienny AC. Jeśli pojawia się możliwość błyskawicznego ładowania prądem stałym DC, z takich stacji publicznych również można korzystać. Pod tym względem samochody marki Jaguar wyróżniają się na tle wielu innych PHEV-ów, których nie da się ładować prądem DC.

Jaguar F-Pace PHEVJaguar F-Pace PHEV fot. Jaguar

Na co dzień bez emisji spalin

Warto wiedzieć, że w aglomeracjach pełnych korków, to właśnie napęd elektryczny jest tym głównym, a napęd spalinowy alternatywnym. W PHEV-ach zasięg w trybie elektrycznym jest jednak nieco zróżnicowany. Wynika to z różnic konstrukcyjnych i przede wszystkim z pojemności energetycznej stosowanych akumulatorów. Jedne pojazdy przy naładowanej do pełna baterii przejadą około 40 km, kolejne pokonają dystans ponad 60 km, a jeszcze inne nawet 100 km. Na zasięg poza pojemnością baterii wpływa m.in. natężenie ruchu, temperatura powietrza, prędkość czy częstotliwość inicjowania procesu odzyskiwania energii z hamowania. W optymalnych warunkach możliwy jest scenariusz, gdy po przejechaniu kilku kilometrów w trybie EV, zasięg potrafi nawet urosnąć. Energii zwykle wystarczy na dojazdy do pracy czy załatwienie codziennych spraw. Przy regularnym doładowywaniu akumulatorów można poruszać się w pełni bezemisyjne i używać PHEV-ów niczym aut elektrycznych.

Spokój w długiej trasie

Użytkując PHEV-a można być pewnym, że spokój i komfort w trakcie weekendowego wypadu nie zostaną zaburzone. Hybryda plug-in na stacji paliw spędza tyle samo czasu, co zwykła spalinówka. Choć na co dzień można jeździć wyłącznie na prądzie, dzięki silnikowi spalinowemu dłuższa trasa nie będzie stanowić przeszkody. Silnik elektryczny wspierający motor spalinowy gwarantuje dodatkową moc i moment obrotowy, a jednocześnie ogranicza zużycie paliwa.

Kiedy bateria zostanie rozładowana, praca napędu będzie bardzo zbliżona do działania tradycyjnej hybrydy. Samochód zawsze zostawia sobie zapas energii i na bieżąco rekuperuje, tak aby zawsze dysponować możliwością przełożenia na asfalt mocy nominalnej. Jeśli kierowca jednak wybierze scenariusz jazdy ekonomicznej i zdecyduje pokonywać kilometry w trybie hybrydowym, mającym za zadanie gromadzenie oraz oszczędzanie energii w akumulatorach, nawet pozamiejska podróż może zostać przekuta w oszczędzanie. Tryb jazdy hybrydowej inteligentnie nadzoruje pracę konkretnych silników i ogranicza zużycie paliwa podczas podróży. Przejście między silnikiem benzynowym, a silnikiem elektrycznym jest płynne, a nawet wręcz nieodczuwalne w świetnie wyciszonych w pojazdach klasy premium. Wykorzystanie dwóch silników na raz, a w przypadku niektórych konstrukcji z napędem na cztery koła - nawet trzech silników, oznacza pełną moc układu hybrydowego. Warto jednak mieć świadomość, że gwałtowne przyspieszenie powoduje szybsze rozładowanie akumulatora. Podobnie jest z dużymi autostradowymi prędkościami – im szybciej, tym utrata energii wyższa.

Hybrydy ładowane z gniazdka to samochody optymalne. Są pomostem między silnikami spalinowymi a napędem wyłącznie elektrycznym. To bez wątpienie efektywne środki transportu skierowane do użytkowników świadomych i mających sprecyzowane oczekiwania od pojazdu. Są doskonałym rozwiązaniem dla osób, które każdego dnia pokonują dystans kilkudziesięciu kilometrów i cenią sobie ograniczoną do minimum konieczność odwiedzania stacji paliw.

Jaguar F-Pace PHEVJaguar F-Pace PHEV fot. Jaguar